Gent Festival 2025 zit erop

Drie weken vol muziek, 27 concertlocaties, 126 optredens en talloze bezoekers – Gent Festival 2025 zit erop. Na een woelige aanloop lieten we deze festivalperiode de muziek spreken. Geheel volgens het thema Less is more – or is it? gingen de klanken, de melodieën en het volume alle kanten op. We zochten de muzikale uitersten op, van adembenemende stilte tot pure uitbundigheid. Een ode aan het kleine, een viering van het grote.  

We openden het festival met stadsfeest OdeGand. De Gentse straten vulden zich met een kleurrijke waaier aan muziek: van de gevarieerde klanken van OdeGand En Route, de Entrada van Jef Neve en het bezwerende In C van Terry Riley tot de Symphonic Mob©. ‘s Avonds ging in een volzet Wintercircus ‘De Gentse’ in première. Jef Neve speelde er met Symfonieorkest Vlaanderen en kinderkoor Mais Quelle Chanson zijn Eerste symfonie, een ultieme ode aan de stad Gent.  

Daarna ging het naar de Sint-Baafskathedraal voor een van de absolute hoogtepunten: Vox Luminis en Freiburger Barockorchester tilden de Hohe Messe, het barokke meesterwerk van Bach, naar een hoger niveau. Ook tijdens The ECMA Project klonk er muziek van de bovenste plank. Trio Sheliak, KamBrass Quintet en Kandinsky Quartet namen het publiek mee in een avontuurlijk programma van kamermuziek vol finesse.  

Cello Octet Amsterdam speelde het wondermooie ‘8’ van Michael Gordon. Hun cirkelende melodieën vulden de imposante koepel van de Sint-Pieterskerk. We sloten het tweede festivalweekend af met een natte, maar geslaagde vijfde editie van Whispering Leaves. De hele dag lang konden bezoekers tussen het ritselende groen van zes verborgen stadstuinen genieten van prachtige stemmen tijdens intieme concerten.   

Joep Beving zorgde samen met Residentie Orkest Den Haag voor een groots maar tegelijk ingetogen spektakel. De meester van de intimiteit speelt zijn minimalistisch werk meestal solo, maar voor Gent Festival koos hij voor een symfonische uitvoering. Ook de Zweedse mezzosopraan Anne Sofie von Otter kon het publiek volledig in vervoering brengen. Begeleid door fortepianist Kristian Bezuidenhout zong ze in een reeks romantische liederen van Schubert.  

Tijdens Your Favourite Playlist draaiden we de rollen om: het publiek kon meebepalen welke muziek er op het programma kwam. De uiteindelijke playlist was divers en verrassend – van Leonard Bernsteins I Feel Pretty tot Habanera uit Carmen – en de avond werd een groot muzikaal feest. Tijdens Alle registers open bracht Bart Naessens het Van Peteghem-orgel in de Sint-Pieterskerk tot leven. Het werd een majestueuze avond.  

Op silent sunday zochten we het andere uiteinde van het spectrum op en stond alles in het teken van rust en stilte. Met intieme fluitsolo’s van Bach en Sciarrino, ASMR-muziek van Ruud Roelofsen en de ‘verzwegen muziek’ van Mompou kon iedereen op de Museum Dr. Guislainsite tot bezinning komen. Dansvoorstelling What We Can Do Together toonde de ontdekkingstocht naar de verrassende werkelijkheid van de ander. De dansers van MonkeyMind Company en Unmute Dance Company creëerden een unieke performance waarin energie, emotie, humor en schoonheid nauw verweven waren. Speciaal voor Gent Festival speelde percussietrio spëcht live de muziek die voor deze voorstelling gecomponeerd was. 

Tijdens Nacht van de Verbeelding werden het GUM, MSK en S.M.A.K. voor een nacht een parallelle wereld waar grenzen vervaagden en andere wetten golden. Onder het motto YOU ARE HERE – but not really dwaalden meer dan duizend bezoekers rond in de musea, die tot levende kunstwerken vol muziek, installaties en performances getransformeerd waren. Een perfecte afsluiter voor een geslaagd Gent Festival! 

Bedankt aan iedereen die er dit jaar bij was, als bezoeker, Vriend, JongFest’er, partner, jobstudent of vrijwilliger. We zien jullie graag volgend jaar terug!