Salon de Proust

Salon de Proust

Honderd jaar geleden overleed Marcel Proust, de schrijver van de grensverleggende romancyclus À la recherche du temps perdu. Gent Festival nam die verjaardag als aanleiding om De Tijd tot thema van deze editie te maken. Le salon de Proust is een dag vol concerten waarin de muziek klinkt die Proust inspireerde, maar ook vol ontmoetingen waarin we ingaan op Prousts liefde voor de muziek, de kunstvorm die als geen ander met het fenomeen ‘tijd’ vervlochten is.  

Het hele programma vindt plaats du côté Kouter, in enkele prachtig bewaarde salons aan en rond het schitterende plein in het centrum van Gent.

Ontdek hieronder het volledige programma.

Francks 'cellosonate' door een laureaat van de Koningin Elisabeth Wedstrijd 2022

Zaterdag 24.09.22 om 14u30

Een van de meest genoemde modellen voor de sonate van Prousts fictieve componist Vinteuil is de beroemde Sonate voor viool van César Franck, wiens 200ste geboortedag we dit jaar vieren. We laten de sonate spelen door een van de laureaten van de Koningin Elisabeth Wedstrijd Cello 2022. In de prachtige, door de componist zelf geautoriseerde versie voor cello en piano dus. Volgens sommigen is die nog mooier dan het origineel. Er wordt zelfs beweerd dat het werk door Franck oorspronkelijk voor cello bedoeld was... 

In search of lost time

Zaterdag 24.09.22 om 17u30

Pianist Jan Michiels en componist Juan Parra Cancino duiken in de wereld van Marcel Proust en zijn bijzondere kijk op de beleving van de tijd en de rol van de herinnering in ons leven. Beelddramaturge en VJ Lise Bruyneel doorspekt het geheel met filmmateriaal uit de vroege 20ste eeuw en hedendaagse beelden. Er klinkt muziek uit Prousts omgeving, van bijvoorbeeld Claude Debussy en Gabriel Dupont, maar ook werk van componisten die Proust bewonderde, zoals Robert Schumann en Richard Wagner. Of muziek die op poëtische wijze bij Prousts oeuvre aansluit, zoals György Ligeti en Györgi Kurtág. Het wordt een net van herinneringen en associaties dat de wereld van Proust oproept en hem tegelijkertijd verbindt met de onze, in een spannende dialoog tussen solo piano, live electronics en live video. 

Lezing: Proust de melomaan

Zaterdag 24.09.22 om 19u15

In het universum van À la recherche du temps perdu speelt de muziek, net als de schilderkunst en de literatuur overigens, een belangrijke rol. Proust was een uitgesproken melomaan. Hij kende de nieuwe muziek van zijn eigen tijd, die van Debussy bijvoorbeeld, en was bevriend met musici en componisten. Hij hield ook van de muziek van het verleden, bijvoorbeeld van de late kwartetten van Beethoven. Op ironische wijze was ‘la petite phrase’ van de fictieve componist Vinteuil een belangrijk leitmotiv in het werk van de schrijver die juist bekend staat om zijn extreem lange frasen. Festivaldramaturg Jan Van den Bossche neemt je mee in de muzikale smaak van Proust en de muzikaliteit van zijn oeuvre. Een must voor elke Proust-liefhebber!

La sonate de Vinteuil

Zaterdag 24.09.22 om 20u30

Proust kende de muziek in zijn À la recherche du temps perdu een belangrijke rol toe. Dat wordt het meest concreet in het personage van de componist Vinteuil. Diens ‘petite phrase’ vervult een sleutelrol in het liefdesleven van Charles Swann en vormt een leitmotiv doorheen de hele cyclus. Voor de sonate van Vinteuil worden door de Proust-kenners diverse werken als mogelijk model genoemd. Een van de mogelijke kandidaten is de Tweede vioolsonate van Gabriël Fauré. 

Violist Bart Vandenbogaerde, de Belgische concertmeester van de Bamberger Symphoniker, blijft voor dit recital enkele dagen langer in ons land. Hij werd opgeleid in de Belgisch-Franse traditie van Vieuxtemps en Ysaÿe. Fauré is zijn thuisland! Daarnaast speelt hij ook de Tweede vioolsonate van Brahms, waarin de Franse musicoloog Georges Kan precies de petite phrase herkend lijkt te hebben.

 

Tickets voor alle evenementen van Salon de Proust kan je hier vinden.

 

Foto:  © IMAGNO GETTY