
Zwanenzang
Zwanenzang
Desguin Kwartet
Het Desguin Kwartet brengt drie werken van componisten die een bijzondere relatie met het strijkkwartetgenre hadden. Joseph Haydn, de ‘vader van het strijkkwartet’ componeerde zijn Zes Strijkkwartetten op zijn 76 nadat hij als internationaal gevierde ster voor de tweede keer anderhalf jaar in Londen had doorgebracht. Nummer vier ontleent zijn bijnaam ‘Sonnenaufgang‘ (zonsopgang) aan de karakteristieke melodie die die meteen bij aanvang te horen is. De eerste viool maakt zich in een paar sierlijke bewegingen los uit de nevel van de lage strijkers en rijst van een gedempte lage ligging naar een stralend hoge noot.
Tegen het eind van zijn leven ging de Antwerpse componist Flor Alpaerts zich steeds meer op kamermuziek toeleggen, met een bijzondere voorliefde voor het strijkkwartet. In zijn laatste kwartet, gecomponeerd in 1950, laat hij een zeer persoonlijk idioom horen, dat ver afstaat van het grote romantische gebaar van veel van zijn eerdere muziek.
Ook Ludwig van Beethoven lijkt in zijn late strijkkwartetten de weg naar de essentie gevonden te hebben. Het opus 135 heeft het hoogste nummer in de Beethoven-catalogus en is daadwerkelijk zijn laatste volledige werk. Het is lichter van toon dan zijn andere late kwartetten, maar daarom niet minder pakkend.
Organisatie: Gamma vzw Culturele vereniging, i.s.m. Gemeentebestuur
Foto: © Bart Boodts
Uitvoerders
Wolfram Van Mechelen, viool
Ludovic Bataillie, viool
Rhea Vanhellemont, altviool
Pieter-Jan De Smet, cello
Programma
Joseph Haydn - Strijkkwartet in F majeur, op. 76 nr. 4 ‘Zonsopgang’
Flor Alpaerts - Strijkkwartet nr. 4
Ludwig van Beethoven - Strijkkwartet in F majeur, op. 135
Locatie
Sint-Martinuskerk
Kerkstraat
9550 Herzele